logo

Wintershow in breifabriek Marcienne

breifabriek 2023 10

Op woensdag 25 oktober stonden we op tijd klaar voor de bus op de Markt. We gingen naar breifabriek Marcienne in Heinsberg.

Daar werden we onthaald met koffie en taart, die dames in witte kerstengel-jurken binnen brachten en uitdeelden.

Na de mooie modeshow, gingen we winkelen en er werden weer veel truien gekocht.
Het was weer een leuk uitje. Bedankt!

Enkele foto's van de modeshow in staan in Fotoalbum 2023.

Riet

Een geslaagd fietsseizoen

fietsen 2023Dit jaar hebben we in totaal 18 fietstochten gemaakt. We begonnen op 2 mei en de laatste tocht was op 17 oktober.
Meestal was het prima fietsweer. We hebben ook nu weer de hele Kempen doorkruist. Van de os in Sterksel tot het kanon in Zandoerle.

We waren meestal met dezelfde personen en de groepsgrootte varieerde van 4 tot 11 personen.
Iedereen heeft hierveel plezier aan beleefd.
Volgend jaar gaan we gewoon weer verder met het organiseren van deze tochten. De foto's zijn te bekijken in Fotoalbum 2023.

Harrie

Chocoladeworkshop bij Rudolf Vermeulen

chocoladeworkshopMet 15 personen hadden we op vrijdagmiddag 6 oktober een hele gezellige chocolade middag bij Rudolf Vermeulen.

We werden ontvangen met koffie, thee en natuurlijk bonbons en uitleg hoe chocolade tot stand komt. Daarna mochten we gehuld in een schort zelf aan de slag.
Er werd volop gesnoept van de chocolade die natuurlijk aan iedereens vingers bleef plakken, dus hilariteit alom.
Nadat iedereen zijn bakje in de koeling had staan mochten we zelf bonbons versieren en onze fantasie gebruiken om zelf een lollie of iets te maken.

Met een tasje met chocolade trokken we rond 16.00 uur weer huiswaarts.
Enkele foto's van deze middag in fotoalbum 2023.

Mieke

Edah- en Draaiorgel-museum in Helmond

edahmuseumOp woensdagmorgen 20 september gingen we met 18 leden van de soos naar het Edah- en Draaiorgelmuseum in Helmond.
We werden daar door een aantal vrijwilligers ontvangen met koffie. In 2 groepen trokken we door het Edah museum en kregen uitleg over het ontstaan en ook weer verdwijnen van de Edah winkels. Heel interessant verteld door zeer enthousiaste vrijwilligers.

Daarna kregen we een goed verzorgde lunch aangeboden met koffie, thee en jus d'orange, melk en heerlijke broodjes.

Na de lunch gingen we naar het draaiorgelmuseum, waar een aantal orgels werden beluisterd. Ook hier weer een goed verhaal door een vrijwilliger. We konden zelfs nog een dansje maken. Om ongeveer 4 uur keerden we tevreden naar huis terug.

Enkele foto's van het Edah-museum in fotoalbum 2023.

Harrie

Kanovaren met waterballet

Op woensdag 6 september gaan leden van de ouderensoos een groot avontuur aan: kanovaren op de Dommel! Met zijn vijven en met de boten van Rofra.

Op de fiets naar het Boothuis aan de Molenstraat, met een Rofrabusje naar de opstapplaats aan de Peedijk in Borkel. Vervolgens 'even' terugroeien naar de Venbergse watermolen. En weer met de fiets naar huis. Een prachtig plan. Leuk en simpel toch? Ja, de eerste twee stappen wel. Ook het roeien lijkt eenvoudig en attractief.
Zeker na de uitleg van een Roframedewerker op de aanlegsteiger in Borkel. We stappen in na een perfect uitgekiende verdeling over de boten. Twee Canadese kano’s met in elk twee personen: Lotty en Frank, Mely en Harrie; en één eenpersoonskano voor Sjef.

kanoënVol goede moed en letterlijk voortvarend varen we weg. Het is hoog (breed) water en we hebben 'stroom mee'. In het begin hoor je de commando’s 'rechts peddelen', 'links peddelen' of 'peddel stilhouden', maar al snel heeft ieder de kunst door. Dat je nu en dan tegen de oever bonkt zie je ook bij andere kanovaarders, zoals de schoolkinderen die ons links en rechts voorbijschieten.
Ook de stroomversnellingen nemen we volgens de vooraf gegeven instructies. Kortom . . volgens afspraak komen we aan bij de aanlegsteiger van de Zwaan in Borkel om te pauzeren met een drankje op het terras. Het onderdeel 'kanovaren' in de titel hierboven heeft daarmee wel 'zijn beste tijd' gehad.

Er wordt weer ingestapt. Nu begint het titelgedeelte 'waterballet'. Met die Rofrahulp aan het begin is instappen een fluitje van een cent; nu haalt Sjef zijn 'waterloo' bij de Zwaan. Zijn kano gaat bij het, heel behoedzaam, instappen niet eenmaal om zeep, maar driemaal! Ja, daar word je enigszins nat van! Ook Frank, die staande in de Dommel ijverig meehelpt de boot weer 'in de vaart' te krijgen.

Het lukt de anderen om droog in te stappen. En met plezier gaat het weer 'vooruit'. Dat vooruit is niet altijd 'recht vooruit’. Op zeker moment raken Lotty en Frank verward in de bush van de oever. Een eigenwijs takje slaat bij Frank de bril van zijn hoofd, het water in . . . Frank is daar allerminst gelukkig mee en duikt het water in. Verwoede zoekpogingen op de Dommelbodem leiden tot niets. En tot overmaat . . . Lotty hangt, bij het enthousiast geven van aanwijzingen, over de zijkant van de boot die prompt omslaat.

kanoen 2023 bTussenstand: drie mensen zijknat en één bril spoorloos. Het is begrijpelijk, in ieder geval aannemelijk, dat de twee nog droge kanovaarders Mely en Harrie zich afvragen waarom die anderen zo’n lol hebben in dat water. Zij willen ook! Geloof het of niet: Mely en Harrie gaan ook om en halen een nat pak.

Alle natte vijf weten ze zich te herpakken en meren af aan de kade bij Venbergen. Een gelukje is het fantastisch mooie zomerweer dat ‘het natte gedoe’ ridiculiseert. Helaas is de bril van Frank niet meer boven water gekomen. Zeer vermoeid maar voldaan, met om hulp smekende spieren die bij alle vijf soosleden tot het voornemen van 'meer oefenen' nopen, gaan we op huis aan.

Geslaagde kanotocht! Tot volgend jaar . . . misschien.
Voor enkele foto's zie fotoalbum 2023.

Sjef

Dagtocht naar Amsterdam en Volendam

volendamWe hadden een gezellige dag gepland met Ema reizen: een dagtocht naar Amsterdam met een vleugje Volendam.

Om 8.50 uur reden we aan vanaf de bushalte bij de Nettorama. Iedereen stond klaar, velen ondersteund door een rollator. Vanaf hier naar de koffie met appeltaart.

Om 11 uur op naar de rondvaart in Amsterdam. Het weer was prachtig! Daarna zetten we koers naar de Simonehoeve waar we een uitgebreide lunch kregen.
De bedoeling was dat we een rondleiding langs de kazen en de klompen kregen. Maar dat hebben we niet allemaal gezien vanwege de drukte bij het aankleden voor de klederdachtfoto. Dat verliep nogal chaotisch!

Om 4 uur gingen we weer in de bus richting Houten, waar we werden verwacht voor een heerlijk 3 gangen menu. Daarna om 19.45 terug naar  Valkenswaard. Het was een gezellige maar vermoeiende dag.